Παρασκευή, 21 Μαρτίου 2008

Υμηττός: Τσιμέντο να γίνει…




Υμηττός: Τσιμέντο να γίνει…
Της Αλεξάνδρας Χριστακάκη

Η Αθήνα «αγκομαχά» στις κεντρικές λεωφόρους. Άνθρωποι και αυτοκίνητα ασφυκτιούν στους δρόμους «δοκιμάζοντας» τα νεύρα όσων κυκλοφορούν στην πόλη. Η «ανάσα» της «Αττικής Οδού» βαίνει ασθμαίνουσα ενώ το ΥΠΕΧΩΔΕ σxεδιάζει την επέκταση της και προς την παραλιακή λεωφόρο Ποσειδώνος μέσω του Υμηττού. Στόχος είναι η σύνδεση των νοτιοανατολικών περιοχών της Αττικής με τις βορειοανατολικές και το αεροδρόμιο «Ελ.Βενιζέλος». Οι σκέψεις αυτές του ΥΠΕΧΩΔΕ προκαλούν έντονες αντιδράσεις σε κινήσεις πολιτών από τους δήμους που «συνορεύουν» με τον Υμηττό και προτάσσουν την προστασία του βουνού.
Εδώ και αρκετό καιρό αναμένεται το ΥΠΕΧΩΔΕ να δημοσιοποιήσει (τελευταία ημερομηνία ήταν μέσα στο Φλεβάρη) την μελέτη για την νέα χάραξη του νοτίου τμήματος της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού, από την γέφυρα της Καισαριανής μέχρι την Αργυρούπολη, όπου πρόκειται να συναντήσει έναν ακόμη νέο οδικό άξονα μήκους 13 χιλιομέτρων που θα συνδέει το αεροδρόμιο «Ελ.Βενιζέλος» με τον χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, μέσω σήραγγας στον Υμηττό. Το συνολικό μήκος της επέκτασης της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού είναι 8 περίπου χιλιόμετρα και θα έχει γεωμετρικά χαρακτηριστικά ανάλογα με της Αττικής οδού. Δηλαδή συνολικό πλάτος 25 μέτρων.


Η μελέτη
Η αρχική μελέτη του έργου που έγινε το 1996 έχει αναθεωρηθεί, ενώ η πιο πρόσφατη του Αυγούστου του 2006 δεν έχει ακόμη δημοσιοποιηθεί. Σύμφωνα, πάντως με όσα έχουν διαρρεύσει προβλέπεται να κατασκευαστούν:
Τρεις ανισόπεδοι κόμβοι στην περιοχή του στρατοπέδου Σακκέτα στον Βύρωνα, στην Αγία Λαύρα της Ηλιούπολης και στην Αγία Ειρήνη στην Αργυρούπολη
Τρεις σταθμοί διοδίων
Ένα υπογειοποιημένο τμήμα 1400 μέτρων που θα συνδέσει την νότια περιφερειακή λεωφόρο Υμηττού, με την λεωφόρο Βουλιαγμένης και ένα επιφανειακό τμήμα μεταξύ της λεωφόρου Βουλιαγμένης και της λεωφόρου Ποσειδώνος
Επίσης θα χαραχθεί ένα υπογειοποιημένο τμήμα που θα συνδέει την περιφερειακή Υμηττού με το Κέντρο της Αθήνας στην περιοχή του ΧΙΛΤΟΝ, κάτω από την Πανεπιστημιούπολη Ιλισίων
Η κατασκευή του έργου θα είναι με την μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)
Με την κατασκευή του έργου αυτού το Υπουργείο στοχεύει στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση και στη σύνδεση Σπάτων – Ελληνικού. Ο νέος αυτοκινητόδρομος εκτιμάται ότι θα ελαχιστοποιήσει το χρόνο μεταφοράς εμπορευμάτων και ΙΧ αυτοκινήτων μεταξύ των Σπάτων και του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού, μέρος του οποίου θα μετατραπεί σε οικιστικό συγκρότημα με επιχειρηματικές, εμπορικές δραστηριότητες .

Αντιδράσεις πολιτών
Εδώ και πολύ καιρό κινήσεις πολιτών ζητούν - εις μάτην - την δημοσιοποίηση των σχεδίων του ΥΠΕΧΩΔΕ. Εκτιμούν πως η άρνηση του αλλά και η καθυστέρηση στην υλοποίηση των υφιστάμενων σχεδίων έχει σχέση και με το πλήγμα που δέχθηκε πέρσι η περιοχή από τους εμπρησμούς και την πύρινη λαίλαπα. Πολίτες και θεσμικοί φορείς ανησυχούν για την υποβάθμιση της ποιότητας της ζωής τους, καθώς βλέπουν να λεηλατείται ο τελευταίος πνεύμονας πρασίνου στην Αττική.
«Έχει αποδειχθεί ότι η κατασκευή νέων οδικών αξόνων δεν συμβάλλει στην αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών προβλημάτων παρά μόνο προσωρινά. Αντιθέτως, επιβαρύνει το πρόβλημα, αφού δημιουργεί νέες αστικές χρήσεις, άρα νέες οικιστικές και εμπορικές δραστηριότητες, άρα χιλιάδες νέα αυτοκίνητα μπαίνουν στην κυκλοφορία. Επίσης, επιβαρύνει το ήδη υποβαθμισμένο περιβάλλον αφού ένα βουνό, όπως ο Υμηττός με πανίδα, χλωρίδα και αρχαιολογική αξία, μετατρέπεται σε χώρο αστικών χρήσεων» λέει στο «Green» ο κ.Κώστας Σταθόπουλος, δημοτικός σύμβουλος και επικεφαλής της Πρωτοβουλίας «Στάση Βύρωνα», υπογραμμίζοντας ότι «η προγραμματιζόμενη επέκταση της Αττικής Οδού δεν συνεπάγεται την κατάργηση του σημερινού άξονα Κατεχάκη-Αλίμου, όπως ενδεχομένως φαντάζονται κάποιοι. Θα είναι ένας ίδιος δρόμος – με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση – απλώς θα είναι κλειστός και χωρίς φανάρια. Το ίδιο θα επιτευχθεί και με την μετατροπή του ήδη υπάρχοντος άξονα, Κατεχάκη-Αλίμου σε δρόμο κλειστό ταχείας κυκλοφορίας, όπως έγινε στη λεωφόρο Συγγρού».
Αλλά η σχεδιαζόμενη επέκταση εκτιμάται ότι θα επιφέρει νέα περιβαλλοντική επιβάρυνση στον ήδη «πληγωμένο» Υμηττό. «Η χάραξη και η υλοποίηση του νέου οδικού άξονα θα μεταφέρει μοιραία τον αστικό ιστό του Λεκανοπεδίου, πάνω από την Κατεχάκη, μέσα στην Β’ Ζώνη Υμηττού, η οποία υποτίθεται ότι προστατεύει τον δασικό χαρακτήρα του Υμηττού. Η δημιουργία και μόνο του ανισόπεδου κόμβου στην περιοχή Κουταλά, ο οποίος θα είναι μεγαλύτερος από αυτόν που κατασκευάστηκε στον ΟΤΕ, θα καταστρέψει χιλιάδες δέντρα» υποστηρίζει ο κ.Σταθόπουλος εκφράζοντας παράλληλα την ανησυχία του ότι αν συνυπολογιστούν οι εμπρησμοί του περασμένου καλοκαιριού στην περιοχή Κουταλά (ακριβώς στην περιοχή δημιουργίας του κόμβου), οι διεκδικήσεις της Εκκλησίας, των εργολάβων, των κατασκευαστικών εταιρειών και η ύπαρξη ανοιχτών οικοδομικών τετραγώνων πάνω από τον συνοικισμό του Καρέα, το κομμάτι μεταξύ των δύο παράλληλων οδικών αξόνων – της υφιστάμενης Αττικής Οδού και της Νέας Περιφερειακής – πολύ γρήγορα θα τσιμεντοποιηθεί.

S.O.S. για το δάσος του Υμηττού
«Εάν υλοποιηθούν τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ θεωρείται δεδομένο ότι θα υπάρξει μεταβολή του δασικού χαρακτήρα σε συγκεκριμένες περιοχές του Υμηττού» λέει ο Α.Καπετανάκης, πολιτικός μηχανικός και κάτοικος Ηλιούπολης, ο οποίος δίνει μια αναλυτική περιγραφή των κινδύνων που εγκυμονούν: «Όπως αναφέρει η «Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων» τον Αύγουστο του 2006, η Νότια Περιφερειακή Λεωφόρος Υμηττού διέρχεται από τις ζώνες προστασίας του Υμηττού. Στο μεγαλύτερο μέρος της χάραξης ο άξονας διέρχεται από εκτάσεις που καλύπτονται από δάση χαλεπίου πεύκης, χαρουπιάς, κλπ. Συνολικά από την κατασκευή της Οδού και των κόμβων της, δεσμεύονται 119 στρέμματα δάσους και 70 στρέμματα φρυγανότοπων. Επίσης δεσμεύονται 19 στρέμματα περιαστικού πρασίνου».
Την ίδια στιγμή, ο κ.Καπετανάκης αναρωτιέται γιατί δεν έχουν αναδασωθεί ακόμα οι περιοχές που κάηκαν το περασμένο καλοκαίρι, οι οποίες βρίσκονται στην περιοχή χάραξης του νέου αυτοκινητόδρομου ενώ δίνει και μια ακόμα διάσταση στον προβληματισμό του. «Ας μην ξεχνάμε ότι ο νόμος με τον οποίο κατασκευάστηκε η Αττική Οδός προβλέπει μέσα στην προστατευόμενη ζώνη του Υμηττού την δημιουργία σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινήτων και χώρων εμπορικής στήριξης. Πολύ πιθανόν αύριο, σε διεκδικούμενες περιοχές να ξεφυτρώσει χώρος εμπορικής υποστήριξης του αυτοκινητόδρομου. Επομένως η τσιμεντοποίηση θα επεκταθεί» καταλήγει ο κ.Καπετανάκης.

Οι εναλλακτικές
Πάντως είναι περισσότερο από εμφανές ότι η έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση που καταγράφεται στην ευρύτερη περιοχή πρέπει να αντιμετωπιστεί. Εναλλακτικές προτάσεις για την διεξαγωγή της ομαλής κυκλοφορίας χωρίς να «χαθεί» το δάσος του Υμηττού έχουν εκπονηθεί από Κινήσεις Πολιτών. Όπως λέει στο «Green» ο κ.Πάνος Τότσικας, πολεοδόμος-αρχιτέκτονας, οι σημαντικότερες από αυτές τις προτάσεις προβλέπουν:
Την πλήρη υπογειοποίηση (με μετροπόντικα που δεν θα βλάψει την όψη του βουνού) του νέου τμήματος της περιφερειακής λεωφόρου κάτω από τον Υμηττό και την υπόγεια σύνδεση της με τον νέο οδικό άξονα Σπάτων-Ελληνικού
Την πλήρη υπογειοποίηση της περιφερειακής λεωφόρου κάτω από την εντός σχεδίου περιοχή των δήμων Ηλιούπολης και Αργυρούπολης και σύνδεση της με την λεωφόρο Αλίμου περιορίζοντας το μήκος της σε 4 με 5 χιλιόμετρα
Την υπογειοποίηση κάποιων τμημάτων του υφιστάμενου οδικού άξονα Καρέα-Ηλιούπολης-Αργυρούπολης με στόχο τον διαχωρισμό της τοπικής-επιφανειακής κυκλοφορίας οχημάτων από την υπερτοπική υπόγεια κυκλοφορία και αξιοποίηση τμημάτων του σημερινού οδικού άξονα ως χώρων πρασίνου και στάθμευσης οχημάτων
«Προτεραιότητα δεν μπορεί να είναι η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου αλλά η διαφορετική διαχείριση του υπάρχοντος οδικού δικτύου της περιοχής χωρίς την καταβολή διοδίων με την ενίσχυση των δημόσιων μεταφορικών μέσων, των μέσων σταθερής τροχιάς, με τη δημιουργία εκτεταμένων λεωφορειολωρίδων και ποδηλατοδρόμων και με την οργανωμένη σύνδεση των σταθμών του ΜΕΤΡΟ με τοπικά λεωφορεία» λέει ο κ.Τότσικας.
Όποια κι αν είναι τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ και όποια λύση προκριθεί τελικά για την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου στην περιοχή του Υμηττού, το σίγουρο είναι ότι θα υπάρξουν σοβαρές αντιδράσεις από τους ίδιους του πολίτες. Οι «μελετημένοι εμπρησμοί» του καλοκαιριού που καταγγέλλουν και η συνεχής υποβάθμιση-κακοποίηση του βουνού που αποτελεί την τελευταία ελπίδα των κατοίκων για μια καλύτερη ποιότητα ζωής έχουν δημιουργήσει ένα έντονο ενδιαφέρον στην κοινωνία η οποία σκοπεύει να υπερασπιστεί ένα αγαθό που σίγουρα έχει μεγαλύτερη αξία από την προσωρινή διευκόλυνση των αυτοκινήτων στην περιοχή.


ΜΟΤΟ

«Συνολικά από την κατασκευή της οδού και των κόμβων δεσμεύονται 119 στρέμματα δάσους και 70 στρέμματα φρυγανότοπων. Επίσης δεσμεύονται 19 στρέμματα περιαστικού πρασίνου».

«Η χάραξη και υλοποίηση νέου οδικού άξονα θα μεταφέρει μοιραία, τον αστικό ιστό του Λεκανοπεδίου, πάνω από την Κατεχάκη , μέσα την Β Ζώνη Υμηττού, η οποία υποτίθεται ότι προστατεύει τον δασικό χαρακτήρα του Υμηττού».

Δεν υπάρχουν σχόλια: