Τρίτη, 12 Αυγούστου 2008

ΥΜΗΤΤΟΣ : ΜΕΤΑ ΤΟΥΣ ΕΜΠΡΗΣΜΟΥΣ, ΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ

Του Πάνου Τότσικα

Ο Υμηττός, κινδυνεύει περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Ο πρόσφατος εμπρησμός άνω των 1000 στρεμάτων δασικής έκτασης στα Γλυκά Νερά, έδειξε ότι βρίσκεται στο στόχαστρο αδίστακτων κερδοσκόπων.

Ο Υμηττός κινδυνεύει από την ανεπάρκεια, την ολιγωρία,την αδράνεια του κρατικού μηχανισμού.Κινδυνέυει από τα σχέδια «αξιοποίησής»του,που προωθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση, η Εκκλησία,οι ιδιώτες επιχειρηματίες ,οι εργολάβοι.Κυρίως όμως ,ο Υμηττός κινδυνεύει από τις κυβερνητικές επιλογές, από τα κυβερνητικά σχέδια.

Οι αυτοκινητόδρομοι αποτελούν τη νέα μεγάλη απειλή για τον Υμηττό.

Στις 2 Ιουνίου ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ εξήγγειλε τα σχέδια-αποφάσεις του για την κατασκεύη της επέκτασης της Ατικής Οδού προς τα νότια, πάνω από τη Καισαριανή, τον Βύρωνα τήν Ηλιούπολη, την Αργυρούπολη, μέχρι τη Γλυφάδα,το Ελληνικό και την παραλιακή Λεωφ.Ποσειδώνος .Επίσης, εξήγγειλε τη σύνδεση του προβλεπόμενου κόμβου Σακέττα (δίπλα στον Καρέα) μέσω σήραγγας ,με τον κάμπο των Μεσογείων, και την παραλία Αγ. Μαρίνας, στα νότια.Τα «έργα» αυτά υποτίθεται ότι θα αντιμετωπίσουν τα οξυμένα κυκλοφοριακά προβλήματα κάποιων Δήμων που γειτονεύουν με τον Υμηττό συνδέοντας την Β.Α με την Ν.Α Αθήνα και το κέντρο της Αθήνας με το αεροδρόμιο των Σπάτων.

Αξίζει να επισημανθεί ότι,στις 2 Ιουνίου, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ δεν εξήγγειλε την κατασκεύη της προβλεπόμενης Ανατολικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού που θα συνδέει τα Γλυκά Νερά με την Παιανία και το Κορωπί.Την «εξήγγειλαν» όμως στις 25 Ιουνίου κάποιοι «γνωστοί- άγνωστοι» εμπρηστές ,βάζοντας φωτιά εκεί περίπου που πρόκειται να περάσει ένας ακόμη αυτοκινητόδρομος στον Υμηττό, ανοίγοντας,στην κυριολεξία, το δρόμο για αυθαίρετες ή νομότυπες οικιστικές επεκτάσεις…

Μετά τις εξαγγελίες Σουφλιά για 83 χιλιόμετρα νέων αυτοκινητόδρομων στην Αττική,θα περίμενε κανείς κάποιες σοβαρές αντιδράσεις στα σχέδιά του. Κυρίως από όσους θεωρούν ότι , στην Αττική,εδώ που φτάσαμε,δεν μπορεί να έχει προτεραιότητα η πριμοδότηση της χρήσης του Ι.Χ αλλά των δημόσιων και μαζικών μεταφορικών μέσων και κυρίως των μέσων σταθερής τροχιάς , των λεωφορειολωρίδων,των ποδηλατόδρομων, των πεζόδρομων κ.λ.π.Ομως ,απ’ όσο γνωρίζω,δεν υπήρξαν σοβαρές αντιδράσεις, πέρα από μια ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ που πέρασε στα ψιλά και μιας άλλης του ΣΥΝ νοτίων προαστίων, ενώ υπήρξαν αντιδράσεις κάποιων δημάρχων για επιμέρους ζητήματα.Οικολογικές και μη κυβερνητικές περιβαλλοντικές οργανώσεις τηρούν μια περίεργη σιωπή,όπως και διάφοροι επιστημονικοί φορείς.Ο ΣΥΝ,κεντρικά, δεν έχει πάρει ακόμη θέση,ενώ τοπικά έχει αντιφατικές απόψεις φθάνοντας στο σημείο να είναι υπέρ της Περιφερειακής Υμηττού (Ηλιούπολη),διαφωνώντας απλώς με τη θέση του προβλεπόμενου κόμβου.

Φαίνεται ότι το κυρίαρχο μοντέλο μετακίνησης με Ι.Χ οχήματα έχει αποκτήσει πλέον σημαντικές προσβάσεις και στον κόσμο της αριστεράς και της οικολογίας,πέραν όσων είναι πραγματικά αναγκασμένοι να χρησιμοποιούν Ι.Χ για τις μετακινήσεις τους…

Επισημαίνεται ,ότι ακόμα και το ΚΚΕ και οι τοπικές οργανώσεις του,πλήν εξαιρέσεων

(Αργυρούπολη),δεν έχουν πάρει μια σαφή θέση ενάντια στους νέους αυτοκινητοδρομους στον Υμηττό και η αντίθεσή τους περιορίζεται απλώς στην προβλεπόμενη επιβολή νέων διοδίων ,δηλαδή στο γεγονός ότι προωθείται η κατασκεύη τους μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (Σ.Δ.Ι.Τ). Οπότε προκύπτει ότι δεν θά είχαν καμμία αντίρηση αν οι αυτοκινητόδρομοι χρηματοδοτούνταν αποκλειστικά από το δημόσιο ταμείο.

Η εξήγηση για τη στάση του ΚΚΕ πρέπει να αναζητηθεί σε…ιστορικούς λόγους,δηλαδή από την εποχή που έχοντας την πολυετή διαχείρηση κάποιων Δήμων της περιοχής (Ηλιούπολη,Βύρωνας,Καισαριανή) ήταν αναφανδόν υπέρ της Περιφερειακής Υμηττού...

Από την άλλη, την εναντίωσή του στους νέους αυτοκινητόδρομους στον Υμηττό έχει εκδηλώσει ο χώρος της εξωκοινοβουλευτικής αριστεράς , μέρος του οποίου,πλειοδοτώντας ως συνήθως,επεκτείνει την αντίθεσή του σε κάθε νέο αυτοκινητόδρομο στην Αττική ,σέ κάθε κυκλοφοριακή ρύθμιση πού περιλαμβάνει την υπογειοποίηση κάποιου οδικού τμήματος που σήμερα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα διερχόμενης υπερτοπικής κυκλοφορίας οχημάτων ( Καισαριανή, Ηλιούπολη, Αργυρούπολη),καθώς και σε κάποιες εναλλακτικές προτάσεις πού διατυπώνονται. Παράλληλα, κάποιοι κινούμενοι ουσιαστικά μεταξύ γενικόλογης –αόριστης αριστερής φρασεολογίας και προώθησης των στόχων τους για δημιουργία «αντικαπιταλιστικού πόλου»,δεν διστάζουν να διασπάσουν τις μέχρι σήμερα κοινές προσπάθειες για την ανάπτυξη ενός αυτόνομου κινήματος.

Τελικά ,μετά τις 160 μικρές και μεγάλες περσινές πυρκαγιές στον Υμηττό , μετά τους πρόσφατους εμπρησμούς, μετά τις εξαγγελίες Σουφλιά για τους νέους αυτοκινητόδρομους και τις αναπότρεπτες αλλαγές χρήσεων γης που θα προκαλέσουν, μετά την αναγγελθείσα τροποποίηση του Π.Δ 544 Δ’/1978 περί προστασίας του Υμηττού ώστε να νομιμοποιηθούν οι σημερινές αυθαιρεσίες (αναψυκτήρια τύπου Μαγγίνα κ.λ.π),δεν υπάρχουν καθόλου περιθώρια για εφησυχασμό: ή θα αντισταθούμε από κοινού, τώρα, στα σχέδια που προωθούνται για τη συρίκνωση και τη μετατροπή του Υμηττού σε οικιστική περιοχή και σε χώρο διέλευσης οχημάτων, ή θα χάσουμε τον Υμηττό για πάντα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: